Groep 8 verlaat de school en laat nog één keer van zich horen met een eindvoorstelling. Een spannende en leuke tijd om samen met de klas een blijvende herinnering te maken. Maar hoe gaat dit afscheid eruit zien? De theaterdocent kan nét dat beetje extra bieden om van deze voorstelling een onvergetelijke gebeurtenis te maken.
Optie 1: de workshop
Gemiddeld 2 x 2 uur
Hoe speel je een personage? Hoe spreek je verstaanbaar een tekst uit? Hoe kun je spel uitvergroten? En wat is een mise-en-scène? Leerlingen worden warm gemaakt voor spelen in hun eigen voorstelling.
Optie 2: werken vanuit een gekochte musical
Ligt er al een kant-en-klare musical, dan kan de theaterdocent direct aan de slag met het verdelen van de rollen, het oefenen van de teksten, het inleven in de personages, het vormgeven van de scènes en het regisseren van het geheel.
Optie 3: werken vanuit een bestaande musical
In samenwerking met de theaterdocent wordt er een keuze gemaakt vanuit welke bestaande musical er een bewerking wordt geschreven voor de klas. Heeft de klas er al één op het oog? Denk bijvoorbeeld aan Grease, Matilda, The Wiz, The Lion King etc.
Optie 4: werken vanuit een bestaand verhaal
Is er een verhaal uit een boek, film of serie dat perfect past bij de klas, dan kan er gekozen worden om zelf samen een script te schrijven gebaseerd op dit verhaal. De theaterdocent denkt graag mee over hoe je de gekozen bron omzet in een theatervoorstelling.
Optie 5: helemaal zelf maken
We beginnen bij nul. Er is bij de start nog geen uitgangspunt, geen verhaal, geen rode draad. De leerlingen zijn de bron van het idee voor de eindvoorstelling en samen bedenken we hoe de voorstelling er uit komt te zien. Dit doet een groot beroep op de creativiteit van de leerlingen en de leerkrachten, met een volkomen uniek eindresultaat.
Voor iedere optie kan De theaterdocent op meerdere manieren worden ingezet bij het begeleiden van de eindvoorstelling:
- Ter ondersteuning
Gemiddeld 10-20 uur
De theaterdocent biedt ondersteuning waar nodig. Dit kan plaats vinden bij de verschillende fases van het maken van de voorstelling. Bijvoorbeeld al bij het schrijven van het script of pas bij het repeteren van scènes. De theaterdocent is inzetbaar voor geven van speltips, het maken van overgangen of het regisseren van scènes, alsook bij het meedenken over de vormgeving van decor en kostuums. De leerkracht(en) zijn hoofdverantwoordelijk en behouden het overzicht en de eindregie. - Als regisseur
Gemiddeld 20-30 uur
De theaterdocent dient als eindregisseur van de voorstelling. Het script wordt verzorgd door de leerkracht(en) en de theaterdocent zorgt voor de regie van alle scènes en het geheel. Dit betekent dat er een gedeelde verantwoordelijkheid is voor het eindresultaat. - Als projectleider
Vanaf 35 uur
De theaterdocent is eindverantwoordelijk voor de gehele productie. Vanaf het script tot aan de uitvoering behoudt de theaterdocent het overzicht op de productie en bied zo ook ondersteuning bij het verzorgen van decor, rekwisieten en kostuums.
Benodigdheden: muziekinstallatie. Een lege en rustige ruimte (bijvoorbeeld gymzaal, lege kantine, uitgeruimd groot leslokaal). Minimaal 9 maximaal 30 kinderen. Kosten € 70 per uurBestellen en/of meer informatie via Nina Lahocsinszky: nina@ajts.nl